“MIJN PENSIOEN IS HET GROOTSTE BEDRAG DAT IK OOIT BIJ ELKAAR HEB GESPAARD”
> COLUMN
Pensioenstorm
In 2014 hebben we aan boord in de haven van Amsterdam een Fleet Assessment by owners and class; een audit en een inspectie van de technische dienst en de crewing department. Tijdens de audit en de inspecties wordt met checklists en formats nauwkeurig gecontroleerd of we aan boord nog wel aan ‘the standards of the industry’ voldoen.
’s Avonds tijdens het eten wisselen schip en kantoor van gedachten. Ik informeer naar het pensioenstelsel, want ik ben inmiddels 54 en dan ga je geleidelijk over je pensioen nadenken. De reactie die ik krijg? ‘Kijk maar op internet.’ Jammer, want pensioen is uitgesteld loon. Het is het grootste bedrag dat ik ooit in mijn leven bij elkaar heb gespaard.
Vijf jaar later laat ik bij de kapiteinsvereniging doorschemeren dat ik meer over het pensioenstelsel wil weten. Ze verwelkomen me maar wat graag bij de pensioenraad van ons Bedrijfspensioenfonds voor de Koopvaardij.
De pensioenraad bestaat uit twaalf leden en een voorzitter. We vertegenwoordigen iedereen: mensen die pensioen opbouwen en opbouwden bij het fonds en natuurlijk gepensioneerden. De leden van de raad komen uit Nautilus, de Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij (NVKK) en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Het lidmaatschap van de pensioenraad is geen kleinigheid. We hebben allemaal uitgebreide cursussen moeten doen voor bevoegdheden waar we nooit van hadden durven dromen. We zijn geschoold door de beste pensioenspecialisten van Nederland.
Met zijn twaalven proberen we de storm van het nieuwe pensioenstelsel uit te rijden. Dit doen we onder leiding van de voorzitter en een fantastische eerste stuurvrouw. Deze orkaan is heftig. Het is letterlijk bb anker 7 sluitingen aan de grond, machine langzaam vooruit, de kop in de wind houden en standvastig blijven. Nu, een aantal jaren nadat de wetgever deze storm heeft ontketend, worden we bijna maandelijks bijgepraat over de laatste stand van zaken. Bij elke nieuwe term die komt aanwaaien, horen we kort daarna precies wat deze inhoudt en betekent voor ons pensioen.
Op 8 augustus 2025 werk ik vijftig jaar in de koopvaardij. Een mooie, symbolische datum voor de volgende notering in het scheepsdagboek: 11:10 uiterton gepasseerd, met behulp van parallel index veilig ingevaren, einde zeereis, veilig gemeerd, 4 om 2 voor en achter, machinekamer bedankt, boordwacht ingeschoren, vanavond passagieren. Checklist compleet, we zijn het nieuwe pensioenstelsel ingevaren. ←
Constant Herfst
(1960) is kapitein bij MF Shipping Group. Hij vaart op productentankers op routes tussen het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Sinds 2019 vertegenwoordigt hij namens de kapiteinsvereniging de werknemers in de pensioenraad van het pensioenfonds.
Constant schrijft deze column op persoonlijke titel.
