> SAMENWERKING
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-WLWMZHX');</script>
‘Je moet de klus echt samen klaren’
Zeelieden van verschillende generaties aan boord, hoe werkt dat in de praktijk? We gingen te rade bij zeesleeponderneming Muller Dordrecht en spraken met kapitein Marcel van Honk en stagiair Melvin Brokx. Van Bram Muller, de directeur van Muller Dordrecht, wilden we ook iets weten over samenwerking: die tussen de generaties van dit familiebedrijf.
Samenwerking aan boord
Marcel van Honk (50): “Met een crew van gemiddeld acht man ben je sterk afhankelijk van elkaar. Ons werk is ook niet geheel zonder risico. Ik spreek altijd van tevoren het doel en de werkwijze van de missie nauwkeurig met de bemanning door. Soms geef ik de jongens op het dek een geplastificeerde tekening van de opdracht. Zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Als ik met nieuwe matrozen werk, gebruik ik de radio wat meer. Als we vaker hebben samengewerkt, kan er veel met handgebaren. Wanneer iets fout gaat, roep ik in het heetst van de strijd wel eens iets als: ‘Hé halvezool, je let niet op.’ Maar dat schelden tegen de crew mag niet meer. Daar ben ik voor op cursus geweest. Hahaha. Over onze stagiair Melvin heb ik niets te klagen. Het is een slimme jongen. Ik heb hem aangeraden door te leren. Voor een hbo-diploma te gaan. Ik vind het trouwens leuk om met jonge mensen te werken. Ze zijn soms wat onbesuisd en dat moet worden bijgestuurd. Aan de andere kant, als we er met elkaar over praten, brengen ze ook nuttige ideeën in. Dat stimuleert mij om ook kritisch naar mijn eigen werkwijze te kijken.”
Melvin Brokx (20): “Ik volg de mbo-opleiding Maritiem officier alle schepen in Rotterdam. Ik vind een stage in de offshore leuker dan bijvoorbeeld varen op een drogeladingschip. Bij een bedrijf als Muller Dordrecht is het werk dynamischer. Ook het deel uitmaken van zo’n kleine crew spreekt me aan. Goed samenwerken is hier superbelangrijk. Je moet de klus echt samen klaren. In het begin was ik nog niet zo vertrouwd met het werk. Maar dankzij een ervaren Filipijnse matroos en de officieren aan boord kreeg ik er snel grip op. Aanvankelijk verliep het contact met kapitein Van Honk veel via de radio en moest ik geregeld naar de brug komen om zaken te bespreken. Maar op den duur krijg je het door en raak je steeds meer op elkaar ingespeeld. Toen ik begreep hoe ik bijvoorbeeld de ankerkettingen tussen twee pennen moest vastzetten, hoefde er geen radio meer aan te pas te komen. Ik kon volstaan met een duim omhoog in de richting van de kapitein op de brug.”
“Met een crew van gemiddeld acht man ben je sterk afhankelijk van elkaar”
Marcel van Honk
“Goed samenwerken is hier superbelangrijk”
Melvin Brokx
Samenwerking binnen de familie
Bram Muller: Het familiebedrijf Muller Dordrecht bestaat meer dan honderd jaar. Tegenwoordig is Muller actief in het transporteren van brugdelen, bij het plaatsen en afbreken van olieplatformen, en bij het laten afzinken van fundamenten voor windmolens op zee. Muller heeft een goede reputatie als het gaat om het succesvol uitvoeren van complexe opdrachten. Er werken zo’n honderd mensen. De vloot telt dertien sleep- en duwboten en zestien pontons voor zware ladingen. “Ik ben in 1986 in dit familiebedrijf gekomen”, vertelt directeur Bram Muller. “De eerste jaren werkte ik samen met mijn vader en mijn neef. We deelden betrokkenheid, passie en verantwoordelijkheid. Nu werk ik samen met mijn zoon. Ik vind die mix van verschillende leeftijden goed. Generaties kunnen van elkaar leren. En dat is aan boord van een schip niet anders. Bij ons is ongeveer 70% van de medewerkers jonger dan 40 jaar, 30% is ouder. Onze oudere mensen hebben de ervaring, onze jongeren de energie. Tegenwoordig hebben jonge zeevarenden trouwens snel door hoe iets moet, maar bij ingewikkeld manoeuvreerwerk is een gelouterde kapitein onmisbaar.
Tegenwoordig hebben jonge zeevarenden trouwens snel door hoe iets moet, maar bij ingewikkeld manoeuvreerwerk is een gelouterde kapitein onmisbaar. Wij werken op onze sleepboten met kleine bemanningen. Van zes tot tien man. Hierdoor ben je heel sterk op elkaar aangewezen.” Bram vindt zijn medewerkers belangrijker dan zijn schepen: “Een boot kun je kopen. Vakmensen moet je koesteren. En tegemoetkomen. Dan doen wij bijvoorbeeld door de vaarperiode relatief kort te houden. Drie weken, maximaal vier. Dat wordt door onze mensen gewaardeerd. Zeker als ze kinderen hebben.” Hoewel het werk zwaar genoemd mag worden, is er bij de oudere werknemers niet veel belangstelling om eerder te stoppen. Bram: “Onze mensen zijn eigenlijk hobbyisten. Ze houden van hun werk. Vorig jaar ging iemand bij ons met tegenzin met pensioen. Hij vroeg of hij niet af en toe mocht bijspringen.” Meer over Muller Dordrecht: www.muller-dordrecht.nl.