> STUDEREN IN VLISSINGEN
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-WLWMZHX');</script>
‘Meer jongeren zouden deze studie moeten overwegen’
Opleiding tot maritiem officier in Vlissingen
Aan de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen kun je de hbo-opleiding tot maritiem officier volgen. We spraken met twee enthousiaste studenten, Kees Krombeen en Reinier van Setten, over de studie en hun toekomst op zee. Ze zien hun loopbaan al helemaal voor zich. Op de brug of in de machine-kamer van een cruiseschip.
Na zijn mbo-opleiding tot zeevarende koos Kees Krombeen (25) voor de verkorte driejarige hbo-opleiding tot maritiem officier. Hij zit nu in zijn derde jaar. Reinier van Setten (19) komt van het vwo en zit in het tweede jaar van het reguliere vierjarige hbo-traject. Familieleden speelden voor beide studenten een belangrijke rol bij hun studiekeuze. Kees: “Mijn oom zit in de zeevaart. Hij nam me een keer mee naar een cruiseschip. Daar werd ik heel enthousiast van.” Reinier maakte ongeveer hetzelfde mee: “Mijn vader heeft vroeger bij de Holland America Line gevaren en een neef van mij doet dat nu ook. Mijn neef leidde me een keer rond op één van de cruiseschepen van deze rederij. De machinekamer inspireerde me enorm.”
Geen baan van negen tot vijf Maar er is méér wat de keuze bepaalde. Kees: “Het avontuurlijke karakter van het beroep spreekt me aan. Ik ben niet iemand voor een standaardbaan achter een bureau van negen tot vijf. Op een schip nauw samenwerken met een crew vind ik superinteressant. Je maakt bovendien kennis met mensen van allerlei culturen.” Reinier: “Het reizen vind ik aantrekkelijk. En dat je op zee in een team alle klussen zelf moet klaren. Zonder hulp van buitenaf. Ook lijkt het me interessant om met al die verschillende technische systemen te werken die op een schip samenkomen.”
Beiden kozen voor de opleiding in Vlissingen vanwege de kleinschaligheid. Voor Reinier speelde mee dat zijn vader en neef hier ook werden opgeleid. Kees had nog een andere reden: “Ik heb bewust niet voor de opleiding in Rotterdam of Amsterdam gekozen. Ik vreesde dat ik me daar te enthousiast in het uitgebreide uitgaansleven zou storten. Dat heb je in Vlissingen niet. Het was overigens toch wel even schrikken toen ik hier kwam wonen. Slechts drie kroegen ontdekte ik hier. Ergens maar goed ook. Minder afleiding. Zo kan ik beter focussen op mijn studie.”
Vet beroep Wat vonden de vrienden van Kees en Reinier van hun keuze voor de zeevaart? Kees: “Ze noemden me een tijdje gekscherend ‘matroos’. Maar toen ik er meer over ging vertellen, werden ze positiever. Toen was het van ‘wat een vet beroep’. Ze vinden het toch wel heel bijzonder dat ik veel van de wereld ga zien.” Ook Reinier moest iets in zijn omgeving overwinnen: “Er werd door mijn medeleerlingen op het vwo wel even raar opgekeken. Kiezen voor een zeevaartopleiding ligt daar minder voor de hand. Toen ik uitlegde wat het beroep inhield, ontstond er een ander beeld. Het was zelfs zo dat sommige klasgenoten ook de zeelucht begonnen te ruiken en interesse kregen in de opleiding.”
Kees:‘Het avontuurlijke karakter van het beroep spreekt me aan. Ik ben niet iemand voor een standaardbaan achter een bureau van negen tot vijf’
Reinier: ‘De opleiding tot maritiem officier is heel specialistisch, maar tegelijkertijd zo breed dat je er alle kanten mee uit kunt’
Kees heeft in zijn opleiding gekozen voor de nautische specialisatie: “Ik wil stuurman worden en later kapitein. Op de brug staan heeft mijn voorkeur. Ik ben heel geïnteresseerd in de techniek van het manoeuvreren. En het lijkt me ook heel gaaf om aan het hoofd van een bemanning te staan en de eindverantwoordelijkheid voor een schip te dragen. Ik heb trouwens al gevaren. Tijdens mijn mbo-opleiding heb ik twee keer stage gelopen bij de Holland America Line. Dat beviel supergoed. De crew was geweldig. Ze bleken zeer bereid om mij van alles te leren.” Ook Reinier heeft een stage bij de Holland America Line voor ogen en na de opleiding zou hij, net als Kees, graag bij deze rederij willen werken. Over zijn opleiding zegt hij: “Ik kan nog niet goed kiezen tussen de nautische en de technische specialisatie. Daarom ga ik ze allebei doen.”
Houten roer en perkamenten zeekaarten Willen beide studenten tot aan hun pensioen blijven varen? Reinier: “Ik wil eerst een aantal jaren varen. Daarna wil ik naar de universiteit om mijn master in dit vak te halen. Hoe lang ik daarna op zee zal blijven, weet ik nog niet. Als ik een gezin ga stichten, kan het zijn dat ik voor een walfunctie kies.” Kees: “Nu is mijn doel: varen. Maar als ik later aan de wal zou willen werken, dan is dit hbo-diploma wel zo handig bij het vinden van werk.” Reinier valt hem bij: “De opleiding tot maritiem officier is heel specialistisch, maar tegelijkertijd zo breed dat je er alle kanten mee uit kunt. Je kunt zó bij technische en tal van andere bedrijven aan de slag. Ook om deze reden zouden meer jongeren deze studie moeten overwegen.” Kees: “Er bestaat soms nog het beeld dat je als zeevarende met lange bakkebaarden achter een houten roer staat en je route afleest van perkamenten zeekaarten, hahaha. Het tegendeel is waar. De opleiding is heel modern. We leren hier werken met de nieuwste nautische technologie.”
Appeltje voor de dorst Wie in de zeevaart in rang hogerop komt, kan goed verdienen. Is dit ook een drijfveer voor de aankomende zeelieden? Kees: “Het is een leuke bijkomstigheid. Maar je moet dit vak niet kiezen vanwege de beloning.“ Reinier beaamt dat: “Je moet dit niet voor het geld doen, je kiest ervoor omdat je het werken op een schip aantrekkelijk vindt. Dit werk biedt daarbij nog allerlei benefits. Wat dacht je van het bezoeken van al die leuke havenplaatsen? Als je op een cruiseschip vaart, hoort dat er allemaal bij.” Tot slot misschien een beetje rare vraag om aan studenten te stellen die nog helemaal aan het begin van hun maatschappelijke loopbaan staan. Maar we stellen hem toch: hebben jullie al eens over je financiële toekomst nagedacht? Kees: “Mijn pa zei altijd tegen mij dat ik in het leven datgene moet doen waar ik gelukkig van word. Maar hij wees mij er ook op dat ik een financiële buffer moet aanleggen voor het geval het een keer tegenzit. Als ik mijn eigen inkomen ga verdienen, ga ik dit zeker doen.” Ook Reinier kreeg vergelijkbare adviezen van thuis: “Mijn ouders hebben me meegegeven dat ik voor een appeltje voor de dorst moet zorgen. En dat het belangrijk is dat mijn pensioen goed geregeld is. Zodra ik ga varen, zal ik me erin verdiepen.”
Een opleiding met veel mogelijkheden
De opleiding tot maritiem officier in Vlissingen vindt zijn oorsprong in 1903. Toen werd in deze havenstad aan de Westerschelde de ‘Vereniging Zeevaartschool’ opgericht. Later vernoemde men de school naar Nederlands bekendste zeeheld: Maritiem Instituut De Ruyter. Tegenwoordig maakt de opleiding deel uit van de HZ University of Applied Sciences. “We bieden een voltijd hbo-opleiding tot maritiem officier”, legt docent en opleidingscoördinator Peter Harts uit. “Je krijgt nautische en technische vakken. In het derde jaar kun je je specialiseren in de richting van stuurman of scheeps-werktuigkundige. Als je eenmaal in het vak werkt en je bouwt voldoende vaartijd op, kun je kapitein of hoofdwerktuigkundige worden.” Voor deze opleiding moet je naast het juiste middelbareschooldiploma ook een bepaalde instelling hebben. Peter Harts typeert deze als volgt: “Je moet belangstelling voor techniek hebben, maar ook avontuurlijk zijn ingesteld. Van reizen houden, veel van de wereld willen zien. Ook heel belangrijk is dat je een doener bent en een teamspeler met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en oplossingsgerichte houding.”
Lang niet elke hbo-opleiding in Nederland levert goede baankansen op. Volgens Peter Harts is hier het plaatje anders: “Dankzij onze prima samenwerking met de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders kunnen onze studenten bij de verschillende rederijen stage lopen. Als dat beide partijen goed bevalt, heeft de student na het afstuderen een goede kans op een dienstverband. Dat kan dan bijvoorbeeld bij Spliethoff, Wagenborg, Holland America Line, Stena Line of Anthony Veder zijn.” Het is een bekend gegeven dat een deel van de zeevarenden, als ze eenmaal gaan settelen, liever aan wal wil werken. Wat is deze opleiding daar waard? Peter Harts: “Veel. Wij leiden niet alleen op voor de zeevaart, maar in feite voor de gehele maritieme sector. En die is aan wal best groot. Als je de opleiding hebt afgerond én je hebt een aantal jaren gevaren, zijn er daar goede baankansen. Maar ook elders. Een scheepswerktuigkundige met ervaring bijvoorbeeld kan bij tal van technische bedrijven makkelijk aan de slag.”←