> EERDER MET PENSIOEN
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-WLWMZHX');</script>
De keuze van oud-gezagvoerder Ben Kollen
Het kan echt: eerder stoppen met werken
Hij deed zijn werk met veel plezier, maar het slaapgebrek en de verantwoordelijkheid putten Ben Kollen (65) behoorlijk uit. Hij besloot eerder met pensioen te gaan en heeft daar nog geen dag spijt van gehad.
Fietsen, fotograferen, samen met zijn vrouw op reis met hun camper: Ben heeft nog geen tijd gehad om zich te vervelen sinds hij met pensioen is. “Mijn dagen zijn goed gevuld, ja”, lacht hij. “Ik was van plan om meer te gaan lezen, maar dat is er nog niet echt van gekomen.” Ben voer als gezagvoerder bij P&O Ferries van Rotterdam naar Hull, op een cruiseferry met alles erop en eraan: 550 hutten, restaurants, een casino, bioscopen, winkels en ander vertier. “We vertrokken ’s avonds met ongeveer 150 crewleden en 1.000 passagiers vanuit Rotterdam en de volgende ochtend kwamen we in Hull aan. De volgende nacht voeren we weer terug.” Raad van bestuur Ben vergelijkt zijn baan als gezagvoerder met die van een voorzitter van de raad van bestuur van een bedrijf. “Aan boord van een schip zitten in dat bestuur de hoofden van de nautische dienst, de technische dienst en de hoteldienst. Die stuurde ik aan. En het was natuurlijk mijn verantwoordelijkheid om het schip veilig van A naar B te krijgen.” Ben en de eerste stuurman hadden beiden een loodsbrevet en voeren het schip de haven in en uit. “In Europoort is dat traject een uurtje, maar Hull ligt verder landinwaarts. Dan was je wel twee, tweeënhalf uur bezig. Dus ik ging pas laat naar bed en was ’s morgens vroeg weer op.” En van slapen kwam ook niet altijd veel terecht. “Ik was oproepbaar bij calamiteiten. Bijvoorbeeld bij een medisch probleem met een passagier. Soms kon je dat oplossen met advies via de radio, soms moest een helikopter komen om de passagier van boord te halen. Iets anders wat wel voorkwam, was dat passagiers te luidruchtig werden. Ze bouwden onderweg een feestje en dat liep soms uit de hand.” Ook voor het varen zelf – in principe in de handen van de nautische dienst – moest Ben soms ’s nachts zijn bed uit. “Bijvoorbeeld als er mist was of veel verkeer .”
3 pensioentips van Ben
- Gebruik de pensioenplanner van Bpf Koopvaardij. “Die is heel handig, daarmee kun je tot in detail zien wat je per maand krijgt.”
- Besteed op tijd aandacht aan je pensioen. “De vergoeding voor de oude dag is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Misschien moet je zelf extra sparen.”
- Denk niet dat eerder met pensioen onhaalbaar is. “Je kunt bijvoorbeeld van je ouderdomspensioen een stukje naar voren halen, zodat je in die eerste jaren, tot aan je AOW-leeftijd, wat meer pensioen hebt.”
Aan de slag met de tips van Ben? Ga naar Mijn Koopvaardij! Mijn Koopvaardij is uw eigen beveiligde pensioenomgeving op www.koopvaardij.nl. U logt in met DigiD of eIDAS en ziet direct uw persoonlijke pensioensituatie. De pensioenplanner geeft u eenvoudig inzicht in het effect van uw pensioenkeuzes op de hoogte van uw pensioen.
Wat kunt u nog meer doen op Mijn Koopvaardij?
- Uw pensioenpost bekijken bij 'Mijn berichten'
- Aangeven of u uw post digitaal of in de brievenbus wilt ontvangen
- Nagaan wat uw eventuele partner en/of kinderen krijgen wanneer u overlijdt
- Waardeoverdracht regelen van pensioen dat u heeft opgebouwd bij uw vorige werkgever(s) Geen DigiD of eIDAS? Neem dan contact met ons op als u meer wilt weten over de effecten van uw pensioenkeuzes op de hoogte van uw pensioen.